Franz X. Bogner: Vorträge, Poster...
Vorträge | ||
Open Schooling and its impact on Students Interest and Motivation | Bogner, FX | SUMMER SCHOOL 2022: Students as Digital Storytellers: a STEAM Approach to Space Exploration, Athen: 10.07.2022 - 15.07.2022 |
Informal earth education on environmental attitude, knowledge, and their convergence | Baierl, TM*; Bogner, FX | 11th World Environmental Education Congress (WEEC), Prag: 14.03.2022 - 18.03.2022 |
Behaviour, Attitudes and Knowledge: How Effective Education Fosters Environmental Literacy | Bogner, FX | 11th World Environmental Education Congress (WEEC), Prag: 14.03.2022 - 18.03.2022 |
Self-reflection tools for schools | Bogner, FX | The EDEN Open Classroom Conference 2021, Athen (Gr): 24.10.2021 - 26.10.2021 |
Informal Earth Education: Significant Shifts for Environmental Attitude and Knowledge? | Baierl, TM*; Bogner, FX | International Conference of Environmental Psychology (ICEP), Siracusa, Italy: 05.10.2021 - 08.10.2021 |
Die Rolle der Motivation und Faszination für kognitives Lernen am außerschulischen Lernort Biosphäre 2 | Baierl, TM*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO 2021, Virtuell: 13.09.2021 - 16.09.2021 |
Bionik Live und Online: Interdisziplinärer Biologie- und Physikunterricht im virtuellen Klassenzimmer | Watzka, B; Thoms, L-J; Girwidz, R; Bogner, FX | 112. MNU-Bundeskongress: 04.03.2021 - 06.03.2021 |
Students‘ Conceptions on the Subject of Microplastics | Raab, P*; Bogner, FX | MICRO 2020 International Conference. Fate and Impacts of Microplastics: Knowledge and Responsibilities, Lanzarote: 23.11.2020 - 27.11.2020 |
Citizen Science – Relevanz und Umsetzungsbeispiele für den naturwissenschaftlichen Unterricht | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | Regionale Lehrerfortbildung: Neue Methoden der Genetik, Bayreuth: 09.10.2019 |
Lehramtsstudierende als Beobachter im Lehr-Lern-Labor: Vergleich eines Ein- und eines Vier-Rollen-Ansatzes | Scharfenberg, F-J*; Kaufmann, K; Möller, A; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Zwischen naturwissenschaftlichem Unterricht und Umweltbildung: Über die wechselseitige Beziehung zwischen Umwelteinstellungen und Motivation gegenüber Naturwissenschaften | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Umweltkompetenz-Model mit Umweltwissen, Einstellungen und Verhalten | Maurer, M*; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Der Einfluss von Faszination auf den Wissenserwerb | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Vorstellungen von Studierenden zum Thema Mikroplastik | Raab, P*; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Umwelteinstellungen und Technikbegeisterung von Studienanfängern | Stöckert, A*; Bogner, FX | 22. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Wien: 09.09.2019 - 12.09.2019 |
Investigastions of modellers and model viewers in an out-of-school gene-technology laboratory | Mierdel, J*; Bogner, FX | ESERA 2019 (European Science Education Research Association), Bologna: 26.08.2019 - 30.08.2019 |
Environmental values and technology preferences of university beginners | Stöckert, A*; Bogner, FX | ESERA 2019 (European Science Education Research Association), Bologna: 26.08.2019 - 30.08.2019 |
Does the issue of bionics within a student-centered module generate longterm knowledge? | Marth, M*; Bogner, FX | EDEN Open Classroom 2019, Athen (Gr): 29.06.2019 - 30.06.2019 |
Citizen Science – Relevanz und Umsetzungsbeispiele für den naturwissenschaftlichen Unterricht | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | Ferienakademie 2019 zum Eliteprogramm „MINT-Lehramt PLUS“, Nürnberg: 08.04.2019 - 11.04.2019 |
Müll und die „4 R“-Energiegewinnung und nachhaltiges Handeln | Stöckert, A*; Bogner, FX | Ferienakademie 2019 zum Eliteprogramm „MINT-Lehramt PLUS“, Nürnberg: 08.04.2019 - 11.04.2019 |
Didaktische Umsetzung des Themas Mikroplastik | Raab, P*; Bogner, FX | Ferienakademie 2019 zum Eliteprogramm „MINT-Lehramt PLUS“, Nürnberg: 08.04.2019 - 11.04.2019 |
Adolescent Conceptions About Biodiversity | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | 2019 NARST Annual International Conference, Baltimore, MD, USA: 31.03.2019 - 03.04.2019 |
Environmental Literacy Model: Integration of environmental knowledge, attitudes and behavior | Maurer, M*; Bogner, FX | 2019 NARST Annual International Conference, Baltimore, MD, USA: 31.03.2019 - 03.04.2019 |
Relationship between Preservation, Utilization and Appreciation of Nature among different university student groups | Stöckert, A; Bogner, FX | 2019 NARST Annual International Conference, Baltimore, MD, USA: 31.03.2019 - 03.04.2019 |
How Young „Early Birds“ Prefer Preservation, Appreciation and Utilization of Nature | Raab, P; Bogner, FX* | 2019 NARST Annual International Conference, Baltimore, MD, USA: 31.03.2019 - 03.04.2019 |
Stories of Tomorrow. How 6th Graders Plan a Virtual Trip to the Mars | Bogner, FX*; Sofoklis, S | 5th Annual Conference on Computational Science & Computational Intelligence (CSCI), Las Vegas, Nevada, USA: 13.12.2018 - 15.12.2018 |
Gender matters: How creativity, hands-on modeling and cognitive learning interact | Mierdel, J*; Bogner, FX | ECER 2018 – The European Conference on Educational Research, Bolzano: 03.09.2018 - 07.09.2018 |
From STEM to STEAM - a Horizon 2020 initiative | Bogner, FX*; Sofoklis, S | ECER 2018 – The European Conference on Educational Research, Bolzano: 03.09.2018 - 07.09.2018 |
Dialogue and Materiality/Embodiment in Science/Arts Creative Pedagogy: their Role and Manifestation | Chappell, K; Hetherington, L; Ben-Horin, O; Bogner, FX | ECER 2018 – The European Conference on Educational Research, Bolzano: 03.09.2018 - 07.09.2018 |
The Global Science Opera | Ben-Horin, O; Urbaniak, K; Stergiopoulos, P; Bogner, FX | ECER 2018 – The European Conference on Educational Research, Bolzano: 03.09.2018 - 07.09.2018 |
Creative Science Education | Bogner, FX | Creations Summer School, Attica, Greece: 08.07.2018 - 13.07.2018 |
A role-change approach in biology pre-service-teacher education at an outreach lab: a direct replication atudy adding a new focus on module-phase-dependent development of pedagogical content knowledge | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
Instructional efficiency in an outreach lab: Model constructors versus model viewers | Mierdel, J*; Bogner, FX | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
How Appreciation of Nature intervenes with the Major Environmental Values (2-MEV) | Bogner, FX*; Wiseman, M | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
The potential of using digital tools in an environmental education context to address pollinator conservation issues | Schönfelder, M; Bogner, FX* | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
Long-term knowledge over one year with a student-centered inquiry-based learning module about bionics | Marth, M; Bogner, FX* | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
La enseñanza de la ciencia en la Educación Superior: alternativa para su potenciación | Bogner, FX | 11no. Congreso Internacional de Educación Superior, La Habana, Cuba: 12.02.2018 - 16.02.2018 |
Sustainability Citizenship: Combining Knowledge, Attitudes, Values and Behaviour | Bogner, FX | Ecology Across Borders congress (BES, GfÖ, necov, eef), Gent (Belgien): 11.12.2017 - 14.12.2017 |
Citizen Science – wenn Schüler Wissen schaffen | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | MINT-Tagung des MNU Landesverbands Franken 2017, Bayreuth: 13.10.2017 |
Sicherung von Grundkompetenzen: Förderung von Modellkompetenz | Mierdel, J*; Bogner, FX | Lehrerfortbildung im Rahmen der 2.Sitzung des Schulnetzwerkes der Qualitätsoffensive Lehrerbildung an der Universität Bayreuth: 02.10.2017 |
Modulphasen-abhängige Entwicklung fachdidaktischen Wissens durch einen Rollenwechsel von Lehramtsstudierenden im Lehr-Lern-Labor | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | 21. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Halle: 11.09.2017 - 14.09.2017 |
Vermittlungsansätze zum Bestäuberschutz - Förderung umweltrelevanten Wissens und einer positiven Einstellung gegenüber Bienen | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 21. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Halle: 11.09.2017 - 14.09.2017 |
Jugendliche Umwelt-Einstellungen im “Environmental Citizenship“-Modell | Bogner, FX*; Wiseman, M | 21. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Halle: 11.09.2017 - 14.09.2017 |
CREATIONS: From STEM to STEAM considering the case of Archaeopteryx | Bogner, FX | Evolution Education reconsidered, IPN Kiel: 06.09.2017 - 08.09.2017 |
The Origins and Educational intervening with environmental competence. | Bogner, FX*; Wiseman, M | International Conference of Environmental Psychology (ICEP), La Coruna (Spain): 30.08.2017 - 01.09.2017 |
Environmental citizenship: A psychometric model | Bogner, FX*; Kaiser, FG | 12th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Dublin: 21.08.2017 - 25.08.2017 |
Towards pollinator conservation - Two methodological approaches to promote environmental knowledge and a positive perception of bees | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 12th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Dublin: 21.08.2017 - 25.08.2017 |
Außerschulischer Lernort Bienenstock - Virtueller Besuch vs. Originalbegegnung | Schönfelder, M; Bogner, FX* | 5. Tagung "Außerschulische Lernorte", Pädagogische Hochschule Luzern (Schweiz): 09.06.2017 - 10.06.2017 |
Fostering Environmental Literacy by an IBSE Approach | Bogner, FX* | NARST 2017 (Annual International Conference), San Antonio, TX, USA: 22.04.2017 - 25.04.2017 |
Toward Pollinator Conservation - Acquiring Environmental Relevant Knowledge about Bees | Schönfelder, M*; Bogner, FX | NARST 2017 (Annual International Conference), San Antonio, TX, USA: 22.04.2017 - 25.04.2017 |
How Individual Environmental Attitudes Predict Cognitive Knowledge about Concervation | Thorn, CJ; Bogner, FX* | NARST 2017 (Annual International Conference), San Antonio, TX, USA: 22.04.2017 - 25.04.2017 |
Sustainable Citizenship through open classrooms | Bogner, FX | EDEN Open Classroom 2016, Athens (Gr): 04.11.2016 - 06.11.2016 |
Environmental Literacy: Combining Sustainability Competences in Knowledge, Attitudes and Behaviour | Bogner, FX; Kaiser, FG | COMPETENCE-2016, Wageningen, NL: 19.10.2016 - 21.10.2016 |
Individual willingness to protect honeybees: Perception conflict of hazards and conservation | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Karlstad, Schweden: 05.09.2016 - 09.09.2016 |
Quantifying environmental citizenship: Sound integration of established psychometric models | Bogner, FX | 11th Conference of the European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Karlstad, Schweden: 05.09.2016 - 09.09.2016 |
As personality predicts individual willingness for conservation | Thorn, CJ*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Karlstad, Schweden: 05.09.2016 - 09.09.2016 |
CREATIONS - Developing an Engaging Science Classroom | Bogner, FX | International Symposium on STEM Education, Lahti, Finnland: 06.06.2016 - 08.06.2016 |
European-Wide Large-Scale Study of Inquiry-Based Professional Development in Scince Education | Bogner, FX; Sotiriou, S; Rodger, WB | NARST Annual International Conference, Baltimore, USA: 14.04.2016 - 17.04.2016 |
Computergestützer Unterricht: Ein Garant für langfristigen Lernerfolg? | Langheinrich, J; Thorn, CJ*; Bogner, FX | 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Freie Universität Berlin: 09.03.2016 - 11.03.2016 |
"Bäume ernähren sich von Erde & Sonnenschein"! - Koexistenz von wissenschaftlichen und alternativen Vorstellungen zur Assimilation von Bäumen. | Thorn, CJ*; Bissinger, K; Thorn, S; Bogner, FX | 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Freie Universität Berlin: 09.03.2016 - 11.03.2016 |
GreeNET: Supporting green careers through effective educational initiatives | Schönfelder, M*; Bogner, FX | EDEN Open Classroom 2015 – Open Discovery Space Conference, Athens (Gr): 18.09.2015 - 21.09.2015 |
Open Educational Resources for Environmental Education | Bogner, FX | EDEN Open Classroom 2015 – Open Discovery Space Conference, Athens (Gr): 18.09.2015 - 21.09.2015 |
Interaktion von Umwelteinstellungen und Umweltwissensarten | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
„Bienen finde ich…“ – Novizen und Experten über die Gefährlichkeit und den Schutz der Honigbiene | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Natur wertschätzen! Ein Bindeglied im Umweltkompetenzmodell. | Bissinger, K*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Optimierung studentischer Tutor-Schüler-Interaktionen durch Tutortraining im Schülerlabor | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Positive Umwelteinstellungen und Lernerfolg. | Arnold, CJ*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
The 2-MEV-model: Consistency of Green Attitudes | Bogner, FX; Johnson, B | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Strukturierter Inquiry-Unterricht führt zu langfristigem Wissenserwerb | Schmid, S; Bogner, FX* | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Schülervorstellungen zur DNA-Struktur: Veränderung durch Kopplung von Experimental- und eLearning-Unterricht im Schülerlabor | Langheinrich, J*; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Lernwirksamkeit einer phänomenorientierten Vermittlung von Energie | Larsen, Y; Groß, J; Bogner, FX | 20. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Hamburg: 14.09.2015 - 17.09.2015 |
Ecuadorian Students’ Ideas on the Route of Tap and Waste Water | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
Factual Knowledge is overestimated! Fostering Ecological Behaviour by Environmental Perception, Action related- and Effectiveness Knowledge. | Bogner, FX; Bissinger, K* | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
How green attitudes predict acquisition of different cognitive knowledge-types. | Arnold, CJ*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
Measuring the computer-related self-concept | Langheinrich, J*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
Visualize the invisible: A phenomena-oriented learning of energy analysed through the lens of the metaphor theory | Larsen, Y*; Groß, J; Bogner, FX | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
Fostering environmental competencies through knowledge acquisition: Insights into environmental education on forest ecosystems. | Arnold, CJ; Bogner, FX | 100th ESA Annual Conference, Ecological Society of America, Baltimore, Maryland, USA: 09.08.2015 - 14.08.2015 |
The issue of water in an inquiry science classroom | Bogner, FX | Annual Conservation Conference, Schoental (DE): 29.04.2015 |
The 2-MEV model: 15 years of monitoring green attitudes and values. | Bogner, FX | Pathways to the Future, Tallinn Estonia: 22.04.2015 - 24.04.2015 |
Learning about energy from a multi-disciplinary perspective | Larsen, Y*; Groß, J; Bogner, FX | 1st Pan-American Interdisciplinary Conference (PIC), Buenos Aires, Argentinien: 10.03.2015 - 13.03.2015 |
Going Public: Multiplikation mit Lehr-Lern-Portal, Unterricht und Fortbildung. | Bogner, FX; Fremerey, C | Technologiezentrum Wasser (TZW), Karlsruhe: 28.01.2015 |
Bionik-neuste Erkenntnisse und Anwendungsbeispiele | Marth, M*; Bogner, FX | RLFB Oberfranken, Bayreuth: 21.01.2015 |
Bionik- Die Ausstellung Bionicum am außerschulischen Lernort Zoo des Tiergartens Nürnberg | Marth, M*; Bogner, FX | RLFB Mittel- und Oberfranken, Nürnberg: 01.12.2014 |
Bionik- eine Reise in die Evolution und zurück | Marth, M*; Bogner, FX | Oberfränkischer Realschullehrertag: 29.11.2014 |
PRiMaT- Wassersymposium: Ergebnisse der Begleitprojekte 3-1 (Internetportal) und 3-2 (Schulbildung und Lehrerfortbildung) | Fremerey, C; Bogner, FX | Technologiezentrum Wasser (TZW), Karlsruhe: 15.10.2014 |
Unterricht in Sachen Bioenergie - was Schüler wissen und lernen. | Bogner, FX; Schumm, M* | Bayreuther Bioenergie-Symposium, Bayreuth: 18.09.2014 |
The MEV-model and beyond: Towards Quantifying Environmental Citizenship | Bogner, FX; Kaiser, FG | GfÖ 2014 (44th annual meeting), Hildesheim: 08.09.2014 - 12.09.2014 |
Cognitive learning in authentic environments in relation to green attitude preferences | Fremerey, C*; Bogner, FX | GfÖ 2014 (44th annual meeting), Hildesheim: 08.09.2014 - 12.09.2014 |
Towards Acquiring Pro-Environmental Attitudes through Environmental Education | Liefländer, AK; Bogner, FX* | ECER (European Conference on Educational Research): 01.09.2014 - 05.09.2014 |
The 2-MEV model and beyond: Towards Quantifying Environmental Citizenship | Bogner, FX*; Wiseman, M | 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Haifa, Israel: 30.06.2014 - 04.07.2014 |
Towards acquiring pro-environmental attitudes through environmental education: Do age and sex cause effects? | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Haifa, Israel: 30.06.2014 - 04.07.2014 |
Exploring nature and biodiversity: Intervention of a residential week-long field course with adolescents attitudes knowledge and behaviour | Dieser, O*; Bogner, FX | 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Haifa, Israel: 30.06.2014 - 04.07.2014 |
Does inquiry learning support long-term memory? | Schmid, S*; Bogner, FX | 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Haifa, Israel: 30.06.2014 - 04.07.2014 |
Student-monitored learning for sustainable development - does it bridge the gap between formal and informal science education | Larsen, Y*; Groß, J; Bogner, FX | 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Haifa, Israel: 30.06.2014 - 04.07.2014 |
The Pathway to Inquiry-Based Teaching - An European Perspective | Bogner, FX | First International Conference on New Developments in Science and Technology Education (NDSTE), Corfu: 29.05.2014 - 31.05.2014 |
Führt Inquiry-Unterricht zu langfristigem Wissen? | Schmid, S*; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
Vorstellungen zum Thema Trinkwasser von Zehntklässlern und Zweitsemester-Studenten | Fremerey, C*; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
Exploring Nature and Bioldiversity: Impact of a residental weeklong field intervention on adolescents' knowledge. | Dieser, O*; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
The Pathway to Inquiry-Based Learning | Bogner, FX | Pre-Service Science Education Modul, Universität Antwerpen: 28.11.2013 |
The Pathway to Inquiry-Based Learning | Bogner, FX | ProCoNet, Brüssel: 27.11.2013 |
Towards acquiring pro-environmental attitudes through environmental education: Do age and sex cause effects? | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 10th biennual Conference on Environmental Psychology, Magdeburg: 23.09.2013 - 25.09.2013 |
The 2-MEV model and beyond | Bogner, FX*; Wiseman, M | 10th biennual Conference on Environmental Psychology, Magdeburg: 23.09.2013 - 25.09.2013 |
Exploitation of vs. Appreciation for Nature - Two Interpretations of Utilization | Kibbe, A*; Kaiser, FG; Bogner, FX | 10th biennual Conference on Environmental Psychology, Magdeburg: 23.09.2013 - 25.09.2013 |
Entwicklung fachdidaktischen Wissens durch Lernen und Lehren im Schülerlabor | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
4 Tage Wasserschule: Auswirkungen auf Umweltwissen und Einstellungen | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
Hoffnungen und Ängste von Schülern bezüglich Grüner Gentechnik | Goldschmidt, M; Bogner, FX* | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
Environmental Citizenship: eine Einführung | Bogner, FX; Kaiser, FG | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
Die Entwicklung interaktiver Ausstellungsmodelle zum Thema Bioenergie auf Grundlage von Schülerkonzepten | Larsen, Y*; Bogner, FX | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
Zwei Wege, Natur zu schätzen: Die Unterscheidung von Naturschutz und Naturnutzung. | Kibbe, A*; Bogner, FX; Kaiser, FG | 19. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel: 16.09.2013 - 20.09.2013 |
Environmental Citizenship: Evidence-based HOCS-Promoting ASSESSMENT of complex Learning for sustainability | Bogner, FX*; Liefländer, AK | ESERA Conference 13, Nicosia, Cyprus: 02.09.2013 - 07.09.2013 |
The 2-MEV model and beyond: Toward Quantifying Environmental Citizenship | Bogner, FX*; Wiseman, M | ESERA Conference 13, Nicosia, Cyprus: 02.09.2013 - 07.09.2013 |
The Pathway to Inquiry-Based Teaching | Bogner, FX*; Sotiriou, S | ESERA Conference 13, Nicosia, Cyprus: 02.09.2013 - 07.09.2013 |
Towards a Standards-Based Approach to Teaching science by Inquiry | Bogner, FX*; Sotiriou, S | ESERA Conference 13, Nicosia, Cyprus: 02.09.2013 - 07.09.2013 |
Pure discovery learning vs guided discovery learning: Structural guidance as a compromise between direct guided instruction and self guided exploration | Larsen, Y*; Bogner, FX | ESERA Conference 13, Nicosia, Cyprus: 02.09.2013 - 07.09.2013 |
Efficiently Promoting and Measuring Environmental Knowledge Dimensions | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 15. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Detuschland, Leipzig: 18.03.2013 - 21.03.2013 |
A Pathway to Inquiry-Based Teaching: Digital Knowledge Transfer from Natural History Museums to School Classrooms | Bogner, FX; Sotiriou, S | The Fifth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning (eLmL), Nice: 24.02.2013 - 01.03.2013 |
Das Bayreuther 2-MEV-Modell als essentielle Basis für Environmental Citizenship | Bogner, FX | Symposium Fachdidaktische Forschung, M!ND Center Universität Würzburg: 23.11.2012 |
Citizenship: Schülerkompetenzen in der Umweltbildung | Bogner, FX | Wissenschaftsforum, Berlin: 22.11.2012 |
Intervening with Environmental Citizenship | Bogner, FX | Symposium: Platform for Biodiversty and Ecosystem Monitoring, Loja, Ecuador: 18.10.2012 - 19.10.2012 |
Using the research method of teaching | Bogner, FX | Science Education in School of the Information Age, International Conference (SESIA2012), Moskau: 14.10.2012 - 16.10.2012 |
Students’ perceptions of green genetic engineering | Goldschmidt, M*; Bogner, FX | 42nd Annual Meeting of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Lüneburg: 10.09.2012 - 14.09.2012 |
Environmental Education and Connectedness with Nature | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 42nd Annual Meeting of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Lüneburg: 10.09.2012 - 14.09.2012 |
Education for Eco-Friendly Consumer Behaviour in an Authentic Learning Setting. | Fröhlich, G*; Bogner, FX | 42nd Annual Meeting of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Lüneburg: 10.09.2012 - 14.09.2012 |
Environmental Education at the Zoological Garden | Sattler, S*; Bogner, FX | 42nd Annual Meeting of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Lüneburg: 10.09.2012 - 14.09.2012 |
The Pathway to Inquiry-Based Teaching – A Concerted European Action until 2013 | Bogner, FX*; Sotiriou, S | EDEN-Conference (European Distance and E-Learning Network), Porto: 06.06.2012 - 09.06.2012 |
Education on Global Climate Change: Concapt Mapping and the 2-MEV | Sellmann, D; Bogner, FX* | NARST Annual International Conference, Indianapolis, USA: 25.03.2012 - 28.03.2012 |
Schülervorstellungen zum Thema Bioenergie: Neue Herausforderungen im Bereich Bildung für nachhaltige Entwicklung | Larsen, Y*; Bogner, FX | 14. Internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Bremen: 12.03.2012 - 15.03.2012 |
Entflammt für Energie: Ein Lernzirkel zum Thema nachwachsende Rohstoffe und Bioenergie | Larsen, Y*; Bogner, FX | Bioenergiesymposium, Bayreuth: 04.03.2012 |
Interaktive Risikokommunikation zum präventiven Risikomanagement in der Trinkwasserversorgung | Bogner, FX; Fremerey, C | Technologie Zentrum Wasser (TZW), Karlsruhe: 31.01.2012 |
Science Center To Go – A Mixed Reality Learning Environment | Larsen, Y*; Bogner, FX | EDEN Open Classroom Conference, Athen: 27.10.2011 - 29.10.2011 |
The Pathway to Inquiry-Based Learning in Science Education | Bogner, FX | Lehrerfortbildung Fibonacci Projekt, Universität Bayreuth: 04.10.2011 - 05.10.2011 |
Environmental Education: Which Kind of Knowledge Provides highest Consolidation Rates? | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 9th biennual Conference on Environmental Psychology, Eindhoven (NL): 26.09.2011 - 28.09.2011 |
Renewable Energy: Educational Modules for Sustainable Development | Larsen, Y*; Bogner, FX | International Symposium on Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region (Mesaep), Ioannina: 24.09.2011 - 27.09.2011 |
Quantifying Environmental Education: TheE 2-MEV-Model and more | Bogner, FX | International Symposium on Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region (Mesaep), Ioannina: 24.09.2011 - 27.09.2011 |
Education for Eco-Friendly Consumer Behaviour in an Authentic Learning Setting | Fröhlich, G*; Bogner, FX | International Symposium on Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region (Mesaep), Ioannina: 24.09.2011 - 27.09.2011 |
Environmental Education on Global Climate Change in Botanical Gardens | Sellmann, D; Bogner, FX | International Symposium on Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region (Mesaep), Ioannina: 24.09.2011 - 27.09.2011 |
Förderung umweltspezifischer handlungs- und kognitiv-emotionaler Kompetenzen: Erfassung und Modellierung der Kompetenzstruktur in der Umweltbildung | Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Wie beeinflusst die Berücksichtigung von Alltagsvorstellungen die situationsbezogenen Emotionen von Schülern im Laborunterricht? | Franke, G*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Stationenzirkel Bioenergie-Edutainment: Strukturelle Anleitung als ein Mittelweg zwischen Instruktion und Exploration? | Larsen, Y*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Einfluss eines 4-tägigen Umweltbildungsprojekts auf Naturverbundenheit und Umwelteinstellungen | Liefländer, AK*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Lernen mit Multimedia und Schülervorstellungen im Bereich Genetik: Können Schüler davon profitieren? | Pöhnl, S*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Instruktionale Effizienz von tutorieller Betreuung beim Experimentalunterricht im Schülerlabor | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Wie im Treibhaus! - Effekte eines Kurzzeit-Umweltbildungsprogrammes auf Umwelteinstellungen | Sellmann, D*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Multimedia meets alternative conceptions in learning genetics: Do students profit out of it? | Pöhnl, S*; Bogner, FX | 9th International Conference ESERA, Lyon, France: 05.09.2011 - 09.09.2011 |
Concept maps in environmental education: a practical approach to reveal students’ conceptual change | Sellmann, D*; Bogner, FX | 9th International Conference ESERA, Lyon, France: 05.09.2011 - 09.09.2011 |
Förderung umweltspezifischer Handlungs- und kognitiv-emotionaler Kompetenzen: Erfassung und Modellierung der Kompetenzstruktur in der Umweltbildung | Bogner, FX | GFD Fachtagung (Gesellschaft für Fachdidaktik e.V.), Berlin: 28.08.2011 - 31.08.2011 |
Bioökonomie - Gefahr oder Chance? Eine kritische Auseinandersetzung mit den Prioritäten in der Bioökonomie-Forschung | Larsen, Y*; Bogner, FX | Expertentagung des Bundesamtes für Naturschutz zur Convention on Biological Diversity (CBD), Vilm: 22.08.2011 - 26.08.2011 |
The Pathway to high quality Science Education | Bogner, FX | Summer School "Best Practices in Inquiry-Based Science Education, Heraklion, Crete: 03.07.2011 - 08.07.2011 |
The Pathway to Inquiry-Based Learning in Science Education | Bogner, FX | Towards Europe 2020, Brüssel: 27.06.2011 |
Concept Maps in der Umweltbildung: Ermittlung von Schülervorstellungen und Anwendbarkeit im Schulalltag | Sellmann, D*; Bogner, FX | 13. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Mülheim a. d. R: 10.04.2011 - 13.04.2011 |
Pathway: Advanced Technologies in Science Education | Bogner, FX | 5th International Educational Conference "Designing the School of Tomorrow", Athens, Greece: 14.01.2011 - 16.01.2011 |
Education in Global Climate Change at a Botanical Garden: Students’ Perceptions and Inquiry-based Learning | Sellmann, D*; Bogner, FX | CLIMATE 2010 / Klima 2010 - Climate Change and the Sustainable Management of Water Resources, online: 01.11.2010 - 07.11.2010 |
Umweltbildungsprojekt „Wasser im Leben – Leben im Wasser“ | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 26. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Limnologie und der deutschen Sektion der SIL (German Society for Limnology), Bayreuth: 27.09.2010 - 01.10.2010 |
Wirkungen außerschulischen Lernens: Wissen, Werte, Einstellungen. | Bogner, FX | Tagung "Außerschulisches Lernen", Pädagogische Hochschule Luzern: 10.09.2010 |
Quantitative Methods in Environmental Education. | Bogner, FX | Climate Protection and Environmental Education, Ufu Berlin: 09.09.2010 |
Environmental Education and the 2-MEV Model: Interaction with Attitudes and Values in Green Out-of-School Settings. | Bogner, FX | 7th International Conference: Hands-On Science Bridging the Science and Society Gap, Rethymnon, Crete: 25.07.2010 - 31.07.2010 |
The Users' Impact of the "Learning with ATLAS@CERN Portal". | Bogner, FX | 7th International Conference: Hands-On Science Bridging the Science and Society Gap, Rethymnon, Crete: 25.07.2010 - 31.07.2010 |
Computer-based multimedia learning meets conceptual change in learning genetics: Interaction of knowledge gain with cognitive load | Pöhnl, S*; Bogner, FX | ESERA Summerschool, Udine, Italien: 25.07.2010 - 30.07.2010 |
The 2-MEV-model: Changing Long-Term Adolescents’ Environmental Perception through Short-Term Educational Programs? | Bogner, FX | ICAP-Konferenz (International Conference of Applied Psychology, Division-IV [Environmental Psychology]), Melbourne, Australia: 10.07.2010 - 16.07.2010 |
A competence model for pro-environmental change | Roczen, N*; Kaiser, FG; Bogner, FX | 21st IAPS conference "Vulnerability, Risk and Complexity: Impacts of Global Change on Human Habitats", Leipzig: 27.06.2010 - 02.07.2010 |
Interactive teaching at an out-of-school learning setting reveals specific cognitive subsamples for improvement of science instruction. | Meissner, B*; Bogner, FX | XIV IOSTE (International Organisation for Science and Technology Education), Bled, Slovenia: 13.06.2010 - 18.06.2010 |
Changing long-term adolescents' environmental perception through short-term educational programs? | Bogner, FX*; Wiseman, M | XIV IOSTE (International Organisation for Science and Technology Education), Bled, Slovenia: 13.06.2010 - 18.06.2010 |
Teachers' conceptions on environment and GMO in twelve European countries. | Clement, P; Castera, J; Laurant, C; Bogner, FX; Carvalho, GS | XIV IOSTE (International Organisation for Science and Technology Education), Bled, Slovenia: 13.06.2010 - 18.06.2010 |
2-MEV Model: Attitudes and Values in Green Outdoor-of-School Settings. | Bogner, FX | University of Arizona (US): 10.02.2010 |
Wertevermittlung im Naturschutz | Bogner, FX | Naturschutz-Jahrestagung Bayern, Nördlingen: 28.11.2009 - 30.11.2009 |
Drinking Water - Basis of Life: An educational approach. | Bogner, FX | 3rd METEAU Conference, Ioannina: 21.10.2009 - 23.10.2009 |
Science Education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. | Bogner, FX | ESME 2009, Athen: 16.10.2009 - 20.10.2009 |
"Der Wald im Wandel der Zeit -Ein Umweltbildungsprojekt zur Förderung von Umweltkompetenzen" | Kossack, A*; Bogner, FX | Herbsttagung des Deutschen Vereins zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts (MNU), Bayreuth: 30.09.2009 |
2-MEV-Modell: Umwelt-Einstellungen und –Werte - Implikationen eines EU-Projekts | Bogner, FX*; Wiseman, M | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Fehler bei Conzept Mapping Anfängern: Eine Frage des Inhalts – oder der Technik? | Conradty, C; Bogner, FX* | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Schülertypen zur kognitiven Belastung im Lernort Labor: Beziehungen zu Input- und Output-Variablen | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Das Salzbergwerk als Science Center – Experimentieren an einem außerschulischen Lernort | Meissner, B*; Bogner, FX | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Leistungskontrolle durch Concept Mapping | Gerstner, S*; Bogner, FX | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Two Empirical Scales interacting? Environmental Values (2-MEV) and Conservatism | Bogner, FX*; Wiseman, M | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
An international study of teachers´ attitudes towards Preservation and Utilization | Oerke, B; Bogner, FX* | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
Environmental competence - intellectual and motivational sources for conservation behavior | Roczen, N*; Bogner, FX | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
Forests during change of time: An educational program supporting environmental competences | Kossack, A*; Bogner, FX | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
Two Scales interacting? Environmental Values (2-MEV) and Conservatism | Bogner, FX*; Wiseman, M | 8th Biennial Conference on Environmental Psychology, Zürich, Switzerland: 06.09.2009 - 09.09.2009 |
Environmental competence - connectedness to nature as its motivational source | Roczen, N; Kaiser, FG; Bogner, FX | 8th Biennial Conference on Environmental Psychology, Zürich, Switzerland: 06.09.2009 - 09.09.2009 |
Conceptual change in pupils´ molecular biology education: Tilting at windmills? | Bogner, FX*; Franke, G | ESERA 2009 Conference, Istanbul, Turkey: 31.08.2009 - 04.09.2009 |
Attribution of failure and motivation | Oerke, B; Bogner, FX | EARLI 2009 13th Biennial Conference, Amsterdam: 25.08.2009 - 29.08.2009 |
Motivating teachers to use online repositories | Bogner, FX | Summer School, Rethymnon, Crete, Greece: 05.07.2009 - 10.07.2009 |
Umweltkompetenz - Struktur, Entwicklung und Förderung | Roczen, N*; Kaiser, FG; Bogner, FX | NachwuchsforscherInnentagung des Zentrums für Sozialweltforschung und Methodenentwicklung, Magdeburg: 26.06.2009 - 27.06.2009 |
The Model of Ecological Values: Description of the Model and the History of the Development of the 2-MEV Instrument. | Bogner, FX*; Wiseman, M | NARST Annual International Conference, Garden Grove, CA: 17.04.2009 - 21.04.2009 |
Zentrum zur Förderung des math.-naturwiss. Unterrichts (Z-MNU) der Universität Bayreuth | Bogner, FX | MNU-Bundeskongress, Regensburg: 05.04.2009 - 09.04.2009 |
Computer vs. Textbook: Effects on Motivation and Gain in Knowledge | Conradty, C*; Bogner, FX | “ECEL 2008” The 7th European Conference on e-Learning (ECEL), Agia Napa, Cyprus: 06.11.2008 - 07.11.2008 |
Faults in Concept Mapping: A Matter of Technique or Content? | Conradty, C*; Bogner, FX | “CM 2008 Concept Mapping - connecting educators” 3rd conference on Concept Mapping in Tallin (Estonia) and Helsinki (Finland): 22.09.2008 - 25.09.2008 |
Instructional change of cognitive load in an out-of-school laboratory: Effects on cognitive achievement and students activities during experimentation. | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | VIIth Conference ERIDOB, Utrecht: 16.09.2008 - 20.09.2008 |
Water - basis of life: hands-on learning at working stations | Gerstner, S*; Bogner, FX | VIIth Conference ERIDOB, Utrecht: 16.09.2008 - 20.09.2008 |
A Learning Setting Influence on Cognitive Achievement and Intrinsic Motivation in Anti-smoking Education | Geier, CS*; Bogner, FX | VIIth Conference ERIDOB, Utrecht: 16.09.2008 - 20.09.2008 |
Student-Centred Anti-Smoking Education: Classroom-Based versus Out-of-School Learning Setting | Geier, CS*; Bogner, FX | EARLI SIG 18 Educational Effectiveness Conference 2008, Frankfurt: 28.08.2008 - 30.08.2008 |
Comparison of Teachers’ Attitudes towards Preservation and Utilization in Selected European and Northern African Countries | Oerke, B; Bogner, FX* | 20th IAPS Conference, Rome: 28.07.2008 - 01.08.2008 |
Computer in Science Education | Bogner, FX | Summer School Science Education, Zakinthos, Greece: 27.06.2008 - 02.07.2008 |
A "centre of maths & science education" as a specific learning site for pupils, pre- and in-service teacher and the general public | Bogner, FX | NARST Annual International Conference, Baltimore: 29.03.2008 - 02.04.2008 |
Practice and theory, meaningful science teaching | Bogner, FX | International Conference: Hands-on, Brains-on, Amsterdam: 15.11.2007 - 16.11.2007 |
Evaluation Strategies in Science Education | Bogner, FX | 4th Educational Symposium, Athen: 09.11.2007 - 10.11.2007 |
Einfluss sozialer Erwünschtheit auf Umwelteinstellung und Umweltverhalten | Oerke, B*; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Instruktionsbedingte Änderungen der kognitiven Belastung im Lernort Labor: Auswirkungen auf den Wissenserwerb und das Handeln beim Experimentieren. | Scharfenberg, F-J; Bogner, FX; Klautke, S | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Das 2-MEV-Modell Natur- und Umweltschutzeinstellungen in Europa | Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Social desirability, environmental attitudes and general ecological behaviour | Oerke, B*; Bogner, FX | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
The 2-MEV-Model: Quantifying adolescents' attitudes towards nature and environment | Bogner, FX; Wiseman, M | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
Career example from a rural remote school into a professional career. | Bogner, FX | Rurallearn: Lifelong Learning for Rural Europe, Chios, Greece: 24.06.2007 - 27.06.2007 |
Measuring the impact of zoo and aquarium programs on environmental perceptions and values. | Bogner, FX | Congress: "Zoo experiences and the human dimensions of saving wildlife", London: 24.05.2007 - 25.05.2007 |
Erprobung einer Skala zur Erfassung des allgemeinen Umweltverhaltens von Schülern unter Berücksichtigung der sozialen Erwünschtheit | Oerke, B*; Kaiser, F; Bogner, FX | Interdisziplinäre Tagung: Operationalisierung und Messung von Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung, Berlin: 01.02.2007 - 02.02.2007 |
Evaluation methodologies in media-assisted learning | Bogner, FX | International symposium on Advanced Technologies in Education, Athen: 26.01.2007 - 27.01.2007 |
Forest Education Centres: measuring impacts in cognitive achievement and environmental attitudes | Bogner, FX | ForestXchange-Kongress, Freiburg: 24.10.2006 - 26.10.2006 |
Learning in an educational lab with focus on gene technology: Results of teaching with authentic experiments. | Scharfenberg, F-J; Bogner, FX; Klautke, S | ERIDOB-Congress 2006 (European Researchers in Didactics of Biology), London: 11.09.2006 - 15.09.2006 |
Media Assisted Learning in Science Education: An interdisciplinary approach to hibernation. | Schaal, S; Bogner, FX; Girwidz, R; Rubitzko, T | ERIDOB-Congress 2006 (European Researchers in Didactics of Biology), London: 11.09.2006 - 15.09.2006 |
Environmental Attitudes and Values | Bogner, FX | BES-Congress (British Ecologcial Society), Symposium: Research and Research Priorities in Teaching, Oxford: 04.09.2006 - 07.09.2006 |
Environmental Attitudes as Behavioural Dispositions: Development and Application of a Behaviour-Based Attitude Scale for Adolescents | Oerke, B*; Bogner, FX | Summer School , Braga, Portugal: 15.07.2006 - 22.07.2006 |
How do birds fly? An educational approach of 6th graders | Sturm, H*; Bogner, FX | Summer School , Braga, Portugal: 15.07.2006 - 22.07.2006 |
Centre of Math & Science Education (Z-MNU) - Learning in a gene-technology lab: A source for school students, pre- and in-service teacher. | Bogner, FX | Changing the Practice of Science Teachers through Continuing Professional Development (CPD) Programs, Weizmann Institute, Rehovot, Israel: 02.07.2006 - 06.07.2006 |
How do birds fly? Working at learning stations (an educational approach of the 6th graders) | Sturm, H*; Bogner, FX | JURE Conference, Tartu, Estonia: 30.06.2006 - 04.07.2006 |
Finnish Teachers' and Teachers' To Be Conceptions, System of Values and Teaching Practices in Biology, Health and Environmental Education | Kuurala, S; Carvalho, GS; Clément, P; Bogner, FX; Kyllönen, T; Hänninen, O; Rauma, A-L | Finnish Teacher Symposium, Savonlinna, FI: 07.06.2006 |
Visualizing the invisible: The CONNECT Approach for teaching science | Sotiriou, S; Anastopoulu, S*; Rosenfeld, S; Aharoni, O; Hofstein, A; Bogner, FX; Sturm, H; Hoeksema, K | 6th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2006), Kerkrade, NL.: 05.06.2006 - 07.06.2006 |
Learning within a gene-technology lab (with authentic hands-on experiments) | Scharfenberg, F-J; Bogner, FX | NAESA Conference (Science & Technology Literacy in the 21st Century: Joint North American European & South American Symposium): 31.05.2006 - 04.06.2006 |
Teaching-Learning-Research at the Z-MNU (Centre of Math & Science Education) | Bogner, FX | Education Symposium, Takev, Izmir: 15.04.2006 |
CONNECT: Evaluation Methods and Pretest Results | Sturm, H*; Bogner, FX | EU-Review , Bristol: 03.03.2006 |
CONNECT: Evaluation Methods and Test Guidelines | Bogner, FX; Sturm, H* | Eugenidis Foundation, Athens: 05.11.2005 - 06.11.2005 |
Environmental Education: Empirical numbers have to present real numbers | Bogner, FX | 13th International Symposium of MESAEP (Mediterranean Scientific Association of Environmental Protection), Thessaloniki, Greece: 09.10.2005 - 13.10.2005 |
Evaluation strategy in the technology oriented educational projects, the added value for teachers | Bogner, FX | EDEN (5th Open Classroom Conference), Poitiers, France: 05.10.2005 - 07.10.2005 |
Adolescent general ecological behaviour and environmental values | Oerke, B*; Bogner, FX | 35th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Regensburg: 22.09.2005 |
Interference with environmental values | Haase, H-M*; Bogner, FX | 35th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Regensburg: 22.09.2005 |
Birds flight in a 6th grade lesson | Sturm, H*; Bogner, FX | 35th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Regensburg: 22.09.2005 |
Teaching bird identification - Cognitive achievement of group-based hands-on identification skill training | Randler, C*; Bogner, FX | 35th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Regensburg: 22.09.2005 |
The use of Concept Maps as assessment tools in a Biological Education unit ("Life in Winter") | Schaal, S*; Bogner, FX | 35th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Regensburg: 22.09.2005 |
Environmental Attitudes as Behavioral Dispositions | Oerke, B*; Kaiser, F; Bogner, FX | 6th Biannual Conference on Environmental Psychology, Bochum: 21.09.2005 |
Cognition and emotion in a complex ecological educational content: The ecosystem Lake | Randler, C; Bogner, FX | ESERA (European Science Education Research Association), Barcelona: 28.08.2005 - 01.09.2005 |
Teaching units and instructional design on the specific example of the subject Biology | Allmendinger, B; Bogner, FX | International Symposium of Self-Determined Learning, University of Education Ludwigsburg: 23.06.2005 - 25.06.2005 |
Working with Teacher – Improving Relationships. | Bogner, FX | EXCITE Conference Helsinki („European Collaborative for Science, Industry and Technology Exhibits"), Helsinki : 09.06.2005 - 12.06.2005 |
Computer and Science Education: Lesson example "Survival in Winter" | Bogner, FX | Research Colloquium, Department of Biotechnology, University of Ioannina (GR): 01.06.2005 |
Identification of successful approaches - case studies across Europe. Assessment of the exemplary models in different environments across Europe | Bogner, FX | European Commission Conference: Education and Culture , Athen: 11.03.2005 |
Experimentieren und Lernen im Lernort Labor | Scharfenberg, F-J*; Klautke, S; Bogner, FX | Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld: 27.02.2005 - 04.03.2005 |
Das 2-MEV-Modell - Testen, Gegentesten und Messen | Bogner, FX*; Wiseman, M | Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld: 27.02.2005 - 04.03.2005 |
Schülerverhalten bei konstruktivistisch orientierten und bei instruktionsbestimmten Lernangeboten - eine kategorienbasierte Videoanalyse von Biologieunterricht im Naturkundemuseum | Wilde, M*; Scharfenberg, F-J; Klautke, S; Bogner, FX | Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld: 27.02.2005 - 04.03.2005 |
Concept Mapping Verfahren zur Erfassung struktureller Lernzuwächse im computergestützten fachintegrativen Unterricht | Schaal, S*; Bogner, FX | Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld: 27.02.2005 - 04.03.2005 |
Media-Assisted Learning | Bogner, FX | "Designing the classroom of tomorrow". Symposium of Advanced Technology in Education, Athen, GR: 13.11.2004 - 14.11.2004 |
Knowledge about biodiversity and environmental perception | Bogner, FX | 34th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Gießen: 13.09.2004 - 17.09.2004 |
Influence of nature experience preferences on outdoor ecology education – outcome of a National Park education programme | Lude, A*; Bogner, FX | 34th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Gießen: 13.09.2004 - 17.09.2004 |
Interest in biology and assessment scores | Randler, C*; Bogner, FX | 34th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Gießen: 13.09.2004 - 17.09.2004 |
Bergman rule – hypermedia and interdisciplinary education | Schaal, S*; Bogner, FX | 34th Annual Conference of the Ecological Society of Germany, Switzerland and Austria (GfÖ), Gießen: 13.09.2004 - 17.09.2004 |
Environmental Education: One programme, two results? | Bogner, FX | 11th IOSTE Symposium (International Organisation of Science and Teaching Education), "Science and Technology Education for a Diverse World - dilemmas, needs and partnership, Lublin, PL.: 26.07.2004 - 30.07.2004 |
BioHead– European research programme in health, biology and environmental education | Clement, P*; Carvalho, GS*; Bogner, FX* | 11th IOSTE Symposium (International Organisation of Science and Teaching Education), Lublin, PL.: 26.07.2004 - 30.07.2004 |
Computer and Science Education. Subject-integrative learning with digital media. | Bogner, FX | “Designing the science laboratory for the school of tomorrow”. Symposium of Advanced Technology in Education. , Kefalonia: 07.07.2004 |
Emotional and cognitive aspects of learning: The ecological unit “Lake” | Randler, C*; Bogner, FX | 17th Symposium on Chemical Education, Dortmund: 05.06.2004 |
Media-assisted learning in Science Education | Girwidz, R*; Bogner, FX* | 10th Annual Science education Symposium UNCC, Charlotte, USA: 01.06.2004 |
Environmental and Ecology Education versus Values and Attitudes | Bogner, FX | 12th International Symposium of MESAEP (Mediterranean Scientific Association of Environmental Protection), Antalya (Turkey): 08.10.2003 |
Wissen, Werte, Einstellungen und Freilandunterricht | Bogner, FX | „Biowissenschaften in Schule und Öffentlichkeit”. Biologiedidaktiker-Tagung, Berlin: 16.09.2003 |
Ecology Training effecting Values and Attitudes | Bogner, FX | “Communication and Education”. British Ecological Society Annual Meeting, University of Manchester (UK): 07.09.2003 |
Contrasting the Theory of Planned Behavior (TPB) with the Value-Belief-Norm Model in Explaining Conservation Behavior | Kaiser, F*; Hübner, G; Bogner, FX | 5th Biannual Conference of Environmental Psychology, University of Eindhoven: 01.09.2003 |
Impact of outdoor ecology education on pupils’ environmental perception | Bogner, FX | 5th Biannual Conference of Environmental Psychology, University of Eindhoven: 01.09.2003 |
Values, Attitudes, Achievement and Ecology Education | Bogner, FX | 4th International Conference of the European Science Education Research Association (E.S.E.R.A.), Utrecht (Netherlands): 22.08.2003 |
Portale zur Umweltbildung: Erlebnis und Internet | Bogner, FX | 5. Eschborner Fachtage – Workshop 11, GTZ Eschborn: 16.06.2003 |
Outdoor Ecology Education and Pupils’ Environmental Attitudes | Bogner, FX | 2nd International Conference on Science Education (ICSE), Cyprus Pedagogical Institute, University of Nicosia: 20.11.2002 |
Outdoor Ecology Education and its interference with Environmental Perception | Bogner, FX | 4th ERIDOB-Conference [European Research in Didactics of Biology, Ecole Nationale de Formation Agronomique, Toulouse: 19.10.2002 |
Zwei verschiedene Unterrichtsansätze zum Thema „Ökosystem See“ und ihre Auswirkungen auf den Lernerfolg | Randler, C*; Bogner, FX | „Landschaft im Wandel – Ökologie im Wandel“. Gesellschaft für Ökologie [GfÖ]. 32. Jahrestagung , Cottbus: 16.09.2002 |
Leitbild der Nachhaltigkeit: Ableitung und Entwicklung eines kompakten Umweltbildungsprogramms für 10- bis 12-Jährige | Haase, H-M*; Bogner, FX | „Landschaft im Wandel – Ökologie im Wandel“. Gesellschaft für Ökologie [GfÖ]. 32. Jahrestagung , Cottbus: 16.09.2002 |
Efficacies of Outdoor Conservational Instruction | Bogner, FX | “Communication and Education”. British Ecological Society Annual Meeting, University of York (UK): 11.01.2002 |
Environmental Perception and Residential Outdoor Education | Bogner, FX | “Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region”. 11th International Symposium of MESAEP (Mediterranean Scientific Association of Environmental Protection), Limassol, University of Nicosia (Cyprus): 01.10.2001 |
Messung von Umweltbewußtsein: Folgerungen für die Biologiedidaktik? | Bogner, FX | 4th Biannual Conference of Environmental Psychology, Kassel: 15.09.2001 |
Ein empirisches Meßinstrument, drei Unterrichtskonzepte, drei Ergebnisse | Bogner, FX | „Biowissenschaften in Schule und Öffentlichkeit”. 13th International Conference of Biology Didactics, Rendsburg: 01.09.2001 |
Wirkungen von Unterricht in Natur- und Artenschutz | Bogner, FX | „Funktionelle Bedeutung von Biodiversität“. 31. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie], Basel: 07.08.2001 |
Unterrichtliche Beeinflussung der Vogelartenkenntnis bei Schülern der Sekundarstufe I | Randler, C*; Bogner, FX | „Funktionelle Bedeutung von Biodiversität“. 31. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie], Basel: 07.08.2001 |
Environmental Perception and Residential Outdoor Education. | Bogner, FX | “Science Education Research in the Knowledge Based Society”. 3rd International Conference of the European Science Education Research Association (E.S.E.R.A.) , Thessaloniki (Greece): 01.08.2001 |
Environmental Perception and Outdoor Ecology Education | Bogner, FX | “Communication and Education”. Annual Meeting British Ecological Society, University of Birmingham (UK): 01.12.2000 |
Evaluation of an Outdoor Conservation Program | Bogner, FX | “Ecology Learning Activities”. Annual Meeting Ecological Society of America, Snowbird, Utah: 01.08.2000 |
Risk-taking and Environmental Perception | Bogner, FX | “Communication and Education”. Annual Meeting British Ecological Society, University of Leeds (UK): 01.12.1999 |
Naturschutz- und Umweltbewußtsein von Jugendlichen verschiedener Länder Europas | Bogner, FX | "Naturschutz und Umweltbildung". Gesellschaft für Ökologie (GfÖ), 29. Jahrestagung, Bayreuth: 19.09.1999 - 21.09.1999 |
Empirical Evaluation of Outdoor Ecology Education | Bogner, FX | “Communication and Education”. Annual BES-Meeting [British Ecological Society], University of Leicester (UK): 01.12.1998 |
Erfassung und unterrichtliche Beeinflussung von jugendlichem Umweltbewusstsein | Bogner, FX | „Management des Wandels“. 28. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie], Ulm: 17.09.1998 |
Educational Interfering with Environmental Perception | Bogner, FX | INTECOL [International Congress of Ecology], Florence (Italy): 01.07.1998 |
Empirische Annäherung an die Variablen des Umweltbewußtseins. | Bogner, FX | Forschungskolloquium, PH Ludwigsburg: 17.06.1998 |
Environmental Perception of European Pupils. | Bogner, FX | 9th International Symposium of MESAEP [Mediterranean Scientific Association of Environmental Protection]. , Neapel (Italy): 20.09.1997 |
Umweltvariablen bei städtischen und ländlichen Jugendlichen. | Bogner, FX | „Erkenntnisse, Methoden und Lösungsansätze für eine dauerhafte Naturentwicklung in Mitteleuropa“. 27. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie]. , Münchberg/Berlin: 01.09.1997 - 06.09.1997 |
Attitudes Towards Nature and Environmental Perspectives of Secondary School Pupils. | Bogner, FX | Symposium ’96: Development and Progress in Modern Teacher Education., University of Ankara: 08.05.1996 - 09.05.1996 |
Affecting Attitudes and Behaviour Through Outdoor Ecology Education. | Bogner, FX | 7th European Ecological Congress [EURECO]. , Budapest: 27.10.1995 - 28.10.1995 |
Beeinflußbarkeit von Naturnutz-Denken und umweltbezogenem Handeln durch Unterricht an außerschulischen Lernorten der Biologie. | Bogner, FX | „Biologie und Lebenswirklichkeit“. 10th International Conference of Biology Didactics [VdBiol]. , Weilburg/Lahn: 03.09.1995 - 04.09.1995 |
Assoziationstests und Ökologieunterricht/Umwelterziehung am außerschulischen Lernort. | Bogner, FX | 24. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie], Universität Frankfurt: 22.09.1994 - 23.09.1994 |
Ökobesinnungswoche - ein fächerübergreifender Umweltbildungsansatz. | Bogner, FX | LF-Akademie Dillingen: 06.05.1993 |
Chemischer Kannibalismus bei chemisch geschützten Insekten. | Bogner, FX | Forschungsseminar am Max-Plank-Institut für Verhaltensforschung, Seewiesen: 13.02.1992 |
Larval Cannibalism: Cannibals among Vegeterians. | Bogner, FX | Archbold Biological Seminars [ABS] , Lake Placid (FL): 06.07.1991 - 08.07.1991 |
CO2-Reception in Lepidoptera | Bogner, FX | NB&B Research Seminar, Cornell University: 25.06.1990 |
How do pharmacophageous butterflies find their “drugs” | Bogner, FX | Jugatae Research Seminar, Cornell University: 21.02.1990 |
Sensory Reception of Pyrrolizidine Alkaloids in Moths | Bogner, FX | Research Seminar NB&B, Cornell University: 16.12.1989 |
CO2-Rezeptoren bei Schmetterlingen | Bogner, FX | Seminar am Max-Planck-Institut für Verhaltensforschung, Seewiesen: 16.03.1986 |
CO2-sensitive Chemorezeptoren bei Schmetterlingen | Bogner, FX | SFB-Kolloquium , Universität Regensburg: 05.03.1986 |
Rezeptoren für Pyrrolizidin-Alkaloide bei Nachtschmetterlingen | Bogner, FX | Seminar am Max-Planck-Institut für Verhaltensforschung, Seewiesen: 05.05.1985 |
Rezeptoren für Pyrrolizidin-Alkaloide bei Nachtschmetterlingen | Bogner, FX | SFB-Kolloquium, Regensburg: 08.10.1984 |
Poster | ||
Long-term knowledge in a student-centred learning module about bionics | Marth, M; Bogner, FX | EDEN Open Classroom 2019, Athen (Gr): 29.06.2019 - 30.06.2019 |
Students' conceptions about the urban water-cycle | Schmid, S*; Bogner, FX | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
Students' attitudes towards biodiversity conservation | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza/Spain: 02.07.2018 - 06.07.2018 |
Wald mit Zukunft -‐ Biodiversität schützen und nützen | Schneiderhan, J*; Bogner, FX | 20. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Köln: 26.02.2018 - 01.03.2018 |
Schülervorstellungen und Einstellungen zum Thema Ressourcen-‐Management und Müllvermeidung | Stöckert, A*; Bogner, FX | 20. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Köln: 26.02.2018 - 01.03.2018 |
Studentische Vorstellungen zu Umweltbildung und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung | Maurer, M*; Bogner, FX | 20. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Köln: 26.02.2018 - 01.03.2018 |
Vorstellungen zum Thema Mikroplastik von Studenten | Loermann, T*; Bogner, FX | 20. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Köln: 26.02.2018 - 01.03.2018 |
Wissenserwerb und Instructional Efficiency in einem kreativen Unterrichtsmodul zur DNA-Struktur mit Modell-Phase im Schülerlabor | Mierdel, J*; Bogner, FX | Nachwuchstagung „Wissenschaftliche Erforschung und Evaluation von Schülerlaboren“, Ruhr-Universität Bochum: 24.11.2017 - 25.11.2017 |
Students’ conceptions about the urban water-cycle | Schmid, S*; Bogner, FX | 21. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Halle: 11.09.2017 - 14.09.2017 |
Einfach GENial! Die DNA als Träger der Erbinformation – Kreatives Modellieren zur DNA-Struktur im Lernort Labor | Mierdel, J*; Bogner, FX | 19. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Rostock: 20.03.2017 - 23.03.2017 |
Environmental literacy in practice: Education on tropical rain-forest and climate change | Bissinger, K*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Karlstad, Schweden: 05.09.2016 - 09.09.2016 |
Bionik- am außerschulischen Lernort Zoo | Marth, M*; Bogner, FX | 18. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Weingarten: 22.02.2016 - 25.02.2016 |
Bionik- Tiergarten Nürnberg | Marth, M*; Bogner, FX | Ideenforum Bionicum 2016, Nürnberg: 18.02.2016 |
Attitudes towards Honeybees: Novices vs. Experts | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki, Finnland: 31.08.2015 - 04.09.2015 |
Einstellungen und Vorstellungen zum Thema Honigbiene: Experten vs. Novizen | Schönfelder, M; Bogner, FX | 17. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, München: 23.02.2015 - 26.02.2015 |
Der Science Motivation Questionnaire II - Eine emprirische Erhebung der Motivation gegenüber Naturwissenschaften | Schumm, M; Bogner, FX | 17. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, München: 23.02.2015 - 26.02.2015 |
DNA-Unser Erbgut | Langheinrich, J; Bogner, FX | 17. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, München: 23.02.2015 - 26.02.2015 |
Strategien zur Risikokommunikation im Trinkwasserbereich | Fremerey, C; Bogner, FX; Geiler, N; Sturm, S | RiSKWa-Abschlussveranstaltung, e-werk, Berlin: 10.02.2015 - 11.02.2015 |
The Pathway to Inquiry-based Science Teaching | Bogner, FX | 2nd International PROFILES Conference, Berlin: 26.08.2014 - 27.08.2014 |
Natur- und Artenschutz im Ökosystem Wald – forschend-entdeckender Lernzugang mittels „hands-on“ Stationen | Arnold, CJ; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
Regenwald und Klimawandel- Beeinflusst eine unterrichtliche Intervention Wissen, Einstellung und Verhalten | Bissinger, K*; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
HOBOS – Das fliegende Klassenzimmer: Live aus dem Bienenstock – Bienen multimedial im Unterricht erleben | Schönfelder, M*; Bogner, FX | 16. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie, Trier: 24.02.2014 - 27.02.2014 |
Sauberes Trinkwasser – lebensnotwendig und schützenswert! | Fremerey, C*; Bogner, FX | 15. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Detuschland, Leipzig: 18.03.2013 - 21.03.2013 |
Biodiversität - Entdeckungsreise durch den Nationalpark Bayerischer Wald | Dieser, O; Bogner, FX | 15. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Detuschland, Leipzig: 18.03.2013 - 21.03.2013 |
Students' perceptions of green genetic engineering | Goldschmidt, M*; Bogner, FX | Symposium Fachdidaktische Forschung, M!ND Center Universität Würzburg: 23.11.2012 |
Efficiently promoting and measuring environmental knowledge dimensions | Liefländer, AK*; Bogner, FX | Symposium Fachdidaktische Forschung, M!ND Center Universität Würzburg: 23.11.2012 |
Sauberes Trinkwasser – lebensnotwendig und schützenswert! | Fremerey, C*; Bogner, FX | Symposium Fachdidaktische Forschung, M!ND Center Universität Würzburg: 23.11.2012 |
Earth Education: Ein programmatischer Umweltbildungsansatz - Umsetzung in Deutschland | Schönfelder, M*; Bogner, FX | Symposium Fachdidaktische Forschung, M!ND Center Universität Würzburg: 23.11.2012 |
Enhancement of Citizenship in a Developmental Country (Ecuador) | Bogner, FX | Symposium: Platform for Biodiversty and Ecosystem Monitoring, Loja, Ecuador: 18.10.2012 - 19.10.2012 |
„The Hearing of Sound“ - An Interdisciplinary Inquiry between Biology & Physics | Schmid, S*; Frans, R; Bogner, FX | 14. Internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Bremen: 12.03.2012 - 15.03.2012 |
Trinkwasser – unser wichtigstes Lebensmittel | Fremerey, C*; Bogner, FX | 14. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Bremen: 12.03.2012 - 15.03.2012 |
Students` Conceptions concerning Bio-Energy: New Challenges in Education with regard to Renewable Energy Targets | Larsen, Y*; Bogner, FX | Leuphana Sustainability Summit, Lüneburg: 29.02.2012 - 02.03.2012 |
Environmental Knowledge Forms: Can Environmental Education Provide an Overall Effect? | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 16th International Symposium on Environmental Pollution and its Impact on Life in the Mediterranean Region, Ionnina, Greece: 24.09.2011 - 27.09.2011 |
Was bietet der außerschulische Lernort Bauernhof im Hinblick auf situiertes Lernen? | Fröhlich, G*; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
Lernen und Lehren im Lernort Labor: Lehramtsausbildung im Schülerlabor | Scharfenberg, F-J; Bogner, FX | Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Bayreuth: 12.09.2011 - 16.09.2011 |
PATHWAY The Pathway to Inquiry Based Science Teaching | Bogner, FX; Schmid, S | The Scientix Conference, Brüssel: 06.05.2011 - 08.05.2011 |
Das Umweltbildungspotential des außerschulischen Lernorts Bauernhof | Fröhlich, G*; Bogner, FX | 13. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Mülheim a. d. R: 10.04.2011 - 13.04.2011 |
OpenScienceResources - Towards the Development of a Shared Digital Repository for Formal and Informal Science Education | Goldschmidt, M; Bogner, FX | 13. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Mülheim a. d. R: 10.04.2011 - 13.04.2011 |
Natural Europe: ein internationales Bildungsprojekt zur Vernetzung digitaler Lehr- und Lerninhalte europäischer Naturkundemuseen | Sattler, S; Bogner, FX | 13. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Mülheim a. d. R: 10.04.2011 - 13.04.2011 |
Bioenergie –Edutainment: Ein Lernzirkel zum Thema nachwachsende Rohstoffe und Bioenergie mit „hands-on“ Charakter. | Larsen, Y*; Bogner, FX | 13. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Mülheim a. d. R: 10.04.2011 - 13.04.2011 |
Grüne Gentechnik im Schülerlabor - Eine Interventionsstudie zur Förderung von Bewertungskompetenz | Goldschmidt, M*; Bogner, FX | Genlabor & Schule V, Tagung der Gesellschaft für Biochemie und Molekularbiologie, Braunschweig: 24.09.2010 - 25.09.2010 |
Ecucation in Global Climate Change: Concept Mapping and Conceptual Change | Sellmann, D*; Bogner, FX | 12. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Neumünster: 16.04.2010 - 18.04.2010 |
Lernen mit Multimedia und Schülervorstellungen Thema: Gentechnische Produktion von Insulin | Pöhnl, S*; Bogner, FX | 12. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Neumünster: 16.04.2010 - 18.04.2010 |
Grüne Gentechnik im Schülerlabor - Eine Interventionsstudie zur Förderung von Bewertungskompetenz | Goldschmidt, M*; Bogner, FX | 12. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Neumünster: 16.04.2010 - 18.04.2010 |
Water in Life - Life in Water: Towards Environmental Competence | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 12. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Neumünster: 16.04.2010 - 18.04.2010 |
Gesundheits- und Verbraucherbildung: Stationenlernen zu den Themen Ernährung und Landwirtschaft | Fröhlich, G*; Bogner, FX | 12. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, Neumünster: 16.04.2010 - 18.04.2010 |
Der Wald im Wandel der Zeit“ Ein Umweltbildungsprogramm zur Förderung der ökologiespezifischen Kompetenz | Kossack, A*; Bogner, FX | Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Kiel: 21.09.2009 - 25.09.2009 |
Water in life – Life in Water: Towards an environmental competence | Liefländer, AK*; Bogner, FX | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
Education in Global Climate Change: Cognitive Learning and Connectedness with Nature | Sellmann, D*; Bogner, FX | 39th annual conference of the Ecological Society of Germany, Austria and Switzerland, Bayreuth: 14.09.2009 - 18.09.2009 |
Spontaneous Concept Mapping and its Influence on Knowledge Consolidation in Grade 5 | Gerstner, S*; Bogner, FX | “CM 2008 Concept Mapping - connecting educators” 3rd conference on Concept Mapping in Tallin (Estonia) and Helsinki (Finland): 22.09.2008 - 25.09.2008 |
Teaching gene-technology in an out-of-school laboratory with an instructional change of cognitive load: Effects on cognitive achievement and students’ activities during experimentation. | Scharfenberg, F-J*; Bogner, FX | Genetics – Understanding living systems. XXth International Congress of Genetics, Berlin, Germany: 12.07.2008 - 17.07.2008 |
Computer-unterstütztes Lernen: Auswirkungen auf Motivation und Wissenserwerb | Conradty, C; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Gesundheitsförderung an Schulen am Beispiel von Tabakprävention - Lernen an Stationen | Geier, CS; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Wasser - Grundlage des Lebens: "Hands-on" vs. lehrerzentrierter Unterricht | Gerstner, S; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Drogenprävention an 8. Jahrgangsstufen: Einfluss auf kognitives Lernen und individuelles Selbstwertgefühl | Heyne, T; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
Lernerorientiert versus Lehrerzentriert: Der Einfluss des Stationenlernens zum Thema Vogelflug auf das Lernen und die Motivation von Schülern | Sturm, H; Bogner, FX | Internationale Jahrestagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO, Essen: 16.09.2007 - 20.09.2007 |
BIOHEAD-Citizen: Presentation of a EU Project and of German results about teachers' conceptions on Environment | Oerke, B; Bogner, FX; Carvalho, GS; Clement, P | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
OIKOS Web Tools: Innovative Software derived from Original to learn and teach Knowledge in Natural Sciences | Conradty, C; Bogner, FX | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
Computer-aided Learning: Effects on Motivation and gain in Knowledge | Conradty, C; Bogner, FX | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
Water - basis of life: hands-on vs. teacher centred instruction | Gerstner, S; Bogner, FX | 7th Biennial Conference on Environmental Psychology, Bayreuth: 09.09.2007 - 12.09.2007 |
Kategorienbasierte Videoanalyse zum Experimentieren von Schülern im Lernort Labor | Scharfenberg, F-J*; Wilde, M; Klautke, S; Bogner, FX | Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld: 27.02.2005 - 04.03.2005 |
Zwei verschiedene Unterrichtsansätze zum Thema „Ökosystem See“ und ihre Auswirkungen auf den Lernerfolg | Randler, C*; Bogner, FX | „Biowissenschaften in Schule und Öffentlichkeit”. Biologiedidaktiker-Tagung, Berlin: 16.09.2003 |
Leitbild der Nachhaltigkeit: Ableitung und Entwicklung eines kompakten Umweltbildungsprogramms für 10- bis 12-Jährige | Haase, H-M*; Bogner, FX | „Biowissenschaften in Schule und Öffentlichkeit”. Biologiedidaktiker-Tagung, Berlin: 16.09.2003 |
Teacher Education for Teaching Science (Secondary [Initial]) (STEDESI) | Bogner, FX*; Apostolakis, M; Clément, P; Dezso, G; Kozan, A; Sassi, E; Sotitriou, S; Sperandeo, RM; Van der Borght, C | 4th International Conference of the European Science Education Research Association (E.S.E.R.A.), Utrecht (Netherlands): 22.08.2003 |
Science Teachers Training Across Europe: Establishing a pathway for a common science teachers training framework (STTAE) | Apostolakis, M*; Bogner, FX; Clément, P; Dezso, G; Kozan, A; Sassi, E; Sotitriou, S; Sperandeo, RM; Van der Borght, C | International Conference of G.I.R.E.P., Udine (Italy): 01.08.2003 |
Teacher Education for Teaching Science (Secondary [Initial]) (STEDESI) | Bogner, FX*; Clément, P; Dezso, G; Gudjannson, H; Naumescou, A; Sassi, E; Sotitriou, S; Sperandeo, RM; Van der Borght, C | “Science Education Research in the Knowledge Based Society”. 3rd International Conference of the European Science Education Research Association (E.S.E.R.A.) , Thessaloniki (Greece): 01.08.2001 |
Evaluation einer Artenschutz-Unterrichtseinheit an Schweizer Schulen | Bogner, FX | Ökosystemforschung und Ökosystem-Management“. 30. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie], Kiel: 26.09.2000 |
Unterricht in Sachen Artenschutz am Beispiel des Przewalskipferdes. | Schulte, A*; Bogner, FX | "Naturschutz und Umweltbildung". Gesellschaft für Ökologie (GfÖ), 29. Jahrestagung, Bayreuth: 19.09.1999 - 21.09.1999 |
Blütenökologie im Freilandunterricht. | Schenk, A*; Bogner, FX | "Naturschutz und Umweltbildung". Gesellschaft für Ökologie (GfÖ), 29. Jahrestagung, Bayreuth: 19.09.1999 - 21.09.1999 |
Artenschutz im Zoo: Ein einwöchiges Unterrichtsprojekt. | Klier, K*; Bogner, FX | "Naturschutz und Umweltbildung". Gesellschaft für Ökologie (GfÖ), 29. Jahrestagung, Bayreuth: 19.09.1999 - 21.09.1999 |
Eine Hirschkäferwiege als Thema eines Freilandunterrichts. | Berberich, I*; Bogner, FX | "Naturschutz und Umweltbildung". Gesellschaft für Ökologie (GfÖ), 29. Jahrestagung, Bayreuth: 19.09.1999 - 21.09.1999 |
Empirische Evaluationsansätze in der Naturschutzbildung | Bogner, FX | Lehrerfortbildung, Wenglein-Zentrum, Nürnberg: 18.09.1995 |
Ökologiebewusstsein deutscher und irischer Schüler/innen im Vergleich. | Bogner, FX | 25. Jahrestagung der GfÖ [Gesellschaft für Ökologie]., Technische Universität Dresden: 18.05.1995 - 19.05.1995 |
Chemical Basis of Cannibalism in an Chemical Protected Caterpillar | Bogner, FX; Eisner, T | GORDON Conference: Chemical Senses, Plymouth, NH: 03.11.1990 |
Chemical Basis of Cannibalism in an Herbivorous Insect. | Bogner, FX; Eisner, T | ISCE-Congress (International Society of Chemical Ecology Conference), Quebec: 04.05.1990 |
A spontaneous volatile target of pyrrolizidine alkaloids (PAs), revealed in Lepidoptera with methods of electrophysiology. | Bogner, FX | ABS-Congress (Animal Behaviour Society), Binghampton, NY: 16.04.1990 |
Single cell recordings of antennal CO2-rezeptors in tsetse flies (Glossina palpalis) | Bogner, FX | 82. Jahresversammlung der DZG (Deutsche Zoologische Gesellschaft, Düsseldorf: 04.10.1989 |
CO2-sensitive receptors of labial palp-pit organs in Lepidoptera. | Bogner, FX | VII. European Chemoreception Congress (ECRO), Davos: 16.11.1986 |
CO2-sensitive Rezeptoren der Labialpalpus-Grube bei Schmetterlingen | Bogner, FX | 79. Jahresversammlung der DZG (Deutsche Zoologische Gesellschaft), München: 08.04.1986 |
A special olfactory receptor for alkaloid perception in adult Lepidoptera. | Bogner, FX | 78. Jahresversammlung der DZG (Deutsche Zoologische Gesellschaft), Wien: 16.10.1985 |
The Subunit Structure of Malatsynthase from Baker's Yeast. | Durchschlag, H; Bogner, FX; Wilhelm, D; Jaenicke, R; Zipper, P; Mayer, F | Biophysics & Chemistry Meeting 359: 22.04.1978 |
* zeigt Vortragenden an